NowościPodstawyĆwiczeniaMultimediaAkademiaSklepWasze praceKontakt

 

TRENINGI BRAMKARSKIE

Rozgrzewka 

Trening Bramkarski - szybkość

Te ćwiczenie ma pomóc bramkarzom w wyćwiczeniu umiejętności jak najszybszego podniesienia się z ziemi po wybronieniu strzału i przygotowaniu na następne uderzenie


 

Ustawienie

Bramkarz ustawia się po środku bramki 3-4 metry od linii bramkowej. Trener powinien być ustawiony 8-10 metrów od bramkarza wraz z zapasem piłek.

Polecenia

Na polecenie trenera bramkarz powinien ustawić się w bramce, łapać uderzenia i natychmiastowo oddawać piłkę trenerowi i powracać do pozycji. Trener powtarza ćwiczenie przez 1 do 1 ½ minuty.

Uwagi Trenerskie

  • Bramkarz musi się podnosić z ziemi jak najszybciej potrafi

  • Bramkarz musi zdawać sobie sprawę w którym miejscu przed bramką się znajduje

  • Bramkarz ustawia się i szykuje do kolejnego uderzenia tak szybko jak jest to możliwe

Trening Bramkarski – poruszanie się po łuku 1

Ten trening ma za zadanie skoncentrowanie się na dobrej pracy nóg i przemieszczania się wzdłuż po łuku bramkarskim.

Ustawienie

Rozrzuć w polu karnym 10 do 12 piłek i ustaw bramkarza w bramce.

Polecenia

Trener lub osoba prowadząca ćwiczenie powinien poruszać się szybko od piłki do piłki i uderzać na bramkę. Poinstruuj bramkarza, żeby poruszał się przed swoją bramką po linii łuku 2-6 metrów przed bramką. Po oddaniu strzału bramkarz powinien ponownie się ustawić przesuwając się po linii łuku.

Modyfikacje

  • Wprowadź drugą osobę, która z tobą poprowadzi te ćwiczenie. Strzelajcie na przemian, jeden z jednej, drugi z drugiej pola karnego. Spowodujcie, że bramkarz będzie zmuszony szybko się przemieszczać po łuku przed swoją bramką, żeby skrócić kąt.

Uwagi Trenerskie

  • Bramkarz nie powinien stać na linii bramkowej, lecz 2-6 metrów przed bramką.

  • Bramkarz musi poruszać się szybko.

Ćwiczenie z łukiem 2 – dla bramkarza.

To ćwiczenie bramkarskie jest zaprojektowane tak, aby skupiać się na poruszaniu się bramkarza wzdłuż łuku bramkarskiego, w celu utrzymania odpowiedniego kąta ustawienia.

Ustawienie

Potrzebujesz dużej ilości piłek, bramkarza oraz 2-3 zawodników stojących w narożniku pola karnego.

Instrukcje

Poinstruuj zawodników tak, aby biegli w poprzek pola karnego. Wraz z przemieszczaniem się zawodnika, bramkarz musi przemieszczać się po wyobrażonym łuku bramkarskim, znajdującym się w odległości 2-6 metrów od linii bramkowej. Strzelający może wykonać uderzenie w każdą część bramki. Zadaniem bramkarza jest obrona strzału i błyskawiczne ustawienie się pod kolejnego atakującego.

Uwagi dla trenera

  • Bramkarz powinien „szurać” stopami, nie krzyżując ich.

  • Bramkarz powinien stale pamiętać o poprawnym ustawieniu się na łuku, w odpowiedniej odległości od bramki i od piłki.

  • Bramkarz powinien zawsze stać w odległości 2-6 metrów od linii bramkowej. Nigdy na linii.

  • Bramkarz powinien ruszać się jak najszybciej.

Ćwiczenie bramkarskie – Od boku do boku

To ćwiczenie bramkarskie skupia się na ruchu „od boku do boku” oraz błyskawicznym wstawaniu z ziemi.

Ustawienie

Bramkarz musi poruszać się od boku do boku, od słupka do słupka, wzdłuż linii bramkowej (tak jak pokazują to strzałki).

Instrukcje

Na znak trenera bramkarz powinien zejść do pozycji w której wykonuje się pompkę i szybko wstać  powrotem do pozycji wyjściowej. Trener powinien rzucić piłkę do bramkarza, który ma za zadanie ją złapać, odrzucić, a następnie powtórzyć zejście do pompki. Odpoczynek następuje po ok. 1 minucie.

Modyfikacje

  • Zamiast rzucania piłki do bramkarza, można strzelać lekko w światło bramki.

Uwagi dla trenera:

  • Bramkarz powinien „szurać” stopami, nie krzyżując ich.

  • Bramkarz powinien wstawać jak najszybciej, szykując się na następne uderzenie.

  • Bramkarz powinien utrzymywać ciężar ciała na palcach, będąc lekko wychylonym do przodu, aby poprawić swój czas reakcji na rzut/strzał.

Ćwiczenie bramkarskie, poprawiające kąt ustawienia się podczas strzału.

Ćwiczenie to jest idealne, jeżeli chcesz poprawić ustawienie się swojego bramkarza podczas strzałów. Skupia się ono przede wszystkim na odpowiedniej pracy stóp oraz kącie ustawienia.

Ustawienie

Naprzeciwko zewnętrznego kąta pola karnego ustaw 6-10 zawodników. Każdy z nich powinien mieć piłkę.

Instrukcje

Zawodnicy powinni lekko odepchnąć piłkę w lewo, prawo, lub do przodu, a następnie wykonać uderzenie. Poinstruuj bramkarza, aby ten ustawiał się zgodnie z ustawieniem piłki. Bramkarz powinien przybrać odpowiednią pozycję i obronić strzał, a następnie błyskawicznie dostosować swoje ustawienie do kolejnego gracza.

Uwagi dla trenera

  • Dobra, szybka praca stóp.

  • Poprawne ustawienie się w stosunku do piłki – poinstruuj bramkarza aby stał pomiędzy piłką, a bramką.

  • Upewnij się, że ułożenie stóp jest prawidłowe (ciężar ciała na palcach).

  • Bramkarz powinien reagować na uderzenie jak najszybciej.

  • Upewnij się, że każdy chwyt piłki jest pewny.

Ćwiczenie bramkarskie

  

   

   

 

Ćwiczenie bramkarskie - Bolton Wanderers 

Peter Czech- trening

 

Praca nóg

Trening nad pracą nóg zaczyna się przed startem każdego sezonu. Podstawowe ćwiczenia i gierki rozgrzewające są prowadzone przez cały sezon. Nie zapominaj o treningu nóg nawet gdy poświęcasz trening innym zagadnieniom.

Rozgrzewka 10 min.

Po przebieżce i rozciąganie dobrym ćwiczeniem jest "odbicie lustrzane". Trener ustawia się twarzą w twarz naprzeciw bramkarza i zaczyna mocno pracować nogami przez poruszanie się z różną prędkością i w różne strony. Bramkarz musi wykonywać to samo za trenerem. Ustawienie bramkarza powinno być leciutko  na placach, kolana zgięte i plecy prosto, nieruchomo skierowane w kierunku trenera. Pracują tylko nogi.

Te ćwiczenie pokazuje młodemu bramkarzowi dlaczego powinien poruszać się na palcach. Poproś go aby wyskoczył z pozycji prawidłowej (kolana ugięte, stoimy lekko na palcach). Wtedy będzie w stanie wyskoczyć bardzo szybko i wysoko. Teraz niech stanie wysoko na palcach i powtórzy ćwiczenie.

Praca nóg z pachołkami 20 min.

Zawodnicy w parach. Każda para ma dwa pachołki rozstawione w odległości 5m. Zawodnicy stają twarzą do siebie na linii łączącej oba pachołki. Jeden z zawodników jest prowadzący a drugi podążający. Zadaniem zawodnika prowadzącego jest dotknięcie ręką pachołka od zewnętrznej strony zanim podążający zdąży dotknąć ten sam pachołek od strony wewnętrznej. Jeśli mu się uda otrzymuje punkt. Po 60 sek. jest zamiana ról. Ważne jest aby nie wyginać ciała w celu dotknięcia pachołka. Plecy trzymamy równo. Aby zgubić przeciwnika używamy tylko szybkiej pracy nóg. Aby przyspieszyć użyj kroku krzyżowego.

Rozgrzanie rąk 5 min.

Zawodnik truchta ok. 10-12m do przodu i do tyłu podrzucając piłkę do góry. Po kilku minutach prostej rozgrzewki, zawodnicy ustawiają się na przeciw w odległości ok. 5-6m. i rzucają piłką tuż obok partnera. Musi on tak popracować nogami aby przesunąć się do boku podczas chwytu piłki aby zawsze mieć ciało za piłką. Trener nie może pozwolić na złą pozycję podczas łapania piłki.

Praca nóg z pachołkami 20 min.

Ustaw linię z 5-6 pachołków. Trener lub podający staje 5m. przed początkiem linii. Zawodnicy stają na jej końcu. Każdy zawodnik szybko przebiega między pachołkami a na końcu łapie piłkę rzuconą ręką lekko obok niego przez podającego. Następnie ustaw pachołki w zyg-zag z 2m. odstępu pomiędzy. Teraz bramkarz używając kroku przestawnego biegnie między pachołkami i na końcu łapie piłkę już kopaną i mocniej zagraną przez podającego.

Nogi pracują bardzo szybko i bramkarz po minięciu ostatniego pachołka musi być gotowy na obronę strzału. Piłka powinna być zagrywana na tyle obok aby zawodnik był w stanie pracą samych nóg prawidłowo złapać piłkę.

Odbicie lustrzane z obroną 15 min.

Zawodnicy ustawiają się w grupach po trzy osoby. Pierwszy zawodnik ustawia się między dwoma pachołkami. Drugi ustawia piłkę ok. 10m od pierwszego zawodnika. Trzeci zawodnik staje za zawodnikiem strzelającym i robi odbicie lustrzane z bramkarzem. (Bramkarz musi naśladować ruchy trzeciego zawodnika). W momencie strzału bramkarz musi przyjąć odpowiednią pozycję i ustawić się tak aby zasłonić piłkę swoim ciałem. W tym ćwiczeniu nie wolno rzucać się na murawę przy obronie strzału a sam strzał powinien być na tyle blisko obok bramkarza aby umożliwić mu samą pracą nóg w porę się ustawić. Po trzech strzałach następuje zmiana pozycji.

Strzały na bramkę 15 min.

Wykonuj strzały na bramkę z odległości 15-16 metrów. Strzelaj tak aby bramkarz był w stanie obronić strzał samą pracą nóg bez potrzeby rzucania się. Wykonuj 2-3 strzały i zmieniaj bramkarza. Upewnij się, że bramkarz stoi delikatnie na palcach zanim oddasz strzał.

Ustawianie się

Bycie w odpowiednim czasie w odpowiednim miejscu jest kluczem do sukcesu dla bramkarza dlatego jest bardzo ważne aby prawidłowo ustawiać się w trakcie meczu.

Rozgrzewka 10 min.

Przebieżka i rozciąganie, lekki ćwiczenia "lustrzanego odbicia", proste podrzuty i łapanie w parach aby rozgrzać ręce.

Ustawienie demonstracja 15 min.

Przygotuj trzy długie linki. Na środku linii bramkowej ustaw słupek. Jedną linkę przywiąż do tego słupka, a drugą i trzecią do obu słupków bramki. Teraz ustaw piłkę ok. narożnika pola karnego. Zawodnik stojący z piłką powinien trzymać końce wszystkich trzech linek i zacząć poruszać się na boki i do przodu i do tyłu. Trzymane napięte linki pokazują bramkarzowi tor lotu piłki po ewentualnym strzale. Bramkarz powinien zobaczyć jak najlepiej ustawić się w zależności od tego jak znajduje się piłka.

Obustronna obrona 15 min.

Robimy grupy po trzech bramkarzy. Ustawiamy dwa pachołki ok. 5 m. od siebie jako bramkę. Dwóch pozostałych bramkarzy ustawia się z piłkami po obu stronach bramki na odległość ok. 8 m. Bramkarz jest zwrócony twarzą do pierwszego zawodnika z piłką, który oddaje strzał. Po obronie bramkarz szybko wstaje i odwraca się aby obronić strzał drugiego zawodnika z drugiej strony bramki. W tym czasie pierwszy zawodnik bierze piłkę i zmienia kąt ustawienia. Bramkarz po kolejnej obronie musi szybko odwrócić się, znaleźć strzelca i obronić strzał. Po skutecznej obronie 5 strzałów następuje zmiana bramkarza. Zawodnicy strzelający powinni jak najbardziej zmieniać kąt strzału. Trener musi zwrócić uwagę aby bramkarz po obronie strzału przyjął szybko właściwą pozycję i przesuną się przed linię bramkową.

"Kolorowe strzały" 20 min.

Ustawiamy cztery pachołki lub szarfy w różnych kolorach w półkolu pola karnego w odległości 16-18m od bramki. Przy każdym pachołku jest zawodnik z kilkoma piłkami. Bramkarz zaczyna w bramce przy jednym słupku. Trener krzyczy wybrany kolor. Wtedy zawodnik przy odpowiednim pachołku oddaje strzał na bramę. Po obronie bramkarz wraca do słupka a trener krzyczy następny kolor. Ważne jest aby bramkarz szybko lokalizował źródło strzału i zajmował właściwą pozycję. Trener obserwuje czy pozycja bramkarza przed strzałem jest właściwa. Jeśli nie może wstrzymać strzelającego i poprawić pozycję bramkarza. Po oddanie pięciu strzałów zmiana bramkarza.

Nadążanie za piłką 15 min.

Ćwiczenie podobne do poprzedniego. Zawodnicy ustawiają się szeroko w półkolu pola karnego i podają między sobą jedną piłkę. Po zagraniu kilku podań oddają strzał na bramkę. Bramkarz musi cały czas śledzić gdzie znajduje się piłka i być poprawnie ustawiony. Zawodnicy wymieniający podania muszą robić to bardzo szybko i muszą starać się złapać bramkarza na niewłaściwej pozycji i zdobyć gola.

Nadążanie za piłką plus obrońca 15 min.

Ćwiczenia takie jak poprzednio tylko dodajemy jednego lub dwóch obrońców, którzy przeszkadzają strzelającym w rozegraniu piłki. Obrońcy nie starają się piłki przechwycić ani odebrać.

Złote zasady dla bramkarzy

Nigdy nie odpuszczaj

Na pewno nie będziesz w stanie obronić każdego strzału lecącego w Twoją bramkę, ale jeśli będziesz próbował za każdym razem dać z siebie wszystko aby wybronić lecącą piłkę zauważysz, że coraz więcej strzałów, które kiedyś wydawały się nie do obrony zostanie przez Ciebie wybroniona. Nawet w przypadku utraty bramki, będziesz miał wewnętrzny spokój, że dałeś z siebie wszystko i Twoi koledzy z drużyny również nie będą mieli do Ciebie pretensji.

Po interwencji podnieś się jak najszybciej

Jeśli po interwencji leżysz na murawie, jak najszybciej wstań i przyjmij właściwą pozycję. Szybko bądź gotów do poukładania swoich kolegów w obronie.

●  Nigdy nie graj na 50% swoich możliwości

Zawsze gdy wychodzisz na trening lub na mecz musisz grać na 100% swoich możliwości. Jeśli tego nie zrobisz będziesz mniej pewny w bramce i bardziej podatny na kontuzje.

Głośno komunikuj się z partnerami z obrony

Jako bramkarz musisz pomagać kolegom z obrony w poprawnym ustawieniu się. Nawet jeśli Twoja drużyna jest w ataku podejdź do końca pola karnego i podpowiadaj, wspieraj swoich obrońców. Bądź z nimi w kontakcie przez cały mecz niezależnie gdzie znajduje się piłka

Bez wymówek, bez obwiniania się w trakcie meczu

Kiedy tracicie bramkę, lub rzut rożny jest przyznany przeciwko Twojej drużynie, NIE obwiniaj i nie krzycz na współpartnera jeśli popełni błąd. NIE spuszczaj głowy, nie kop w słupek jeśli to Ty popełniłeś błąd. Podczas mieczu nie ma czasu na "pokazywanie palcem" i obwinianie się o popełnione błędy. Skupiaj się na pozostałej części meczu aby jak najlepiej w niej zagrać.

Powrót

  

       

TRENINGI TAKTYCZNE

TRENINGI TECHNICZNE

TRENINGI FIZYCZNE

TRENINGI BRAMKARSKIE