NowościPodstawyĆwiczeniaMultimediaAkademiaSklepWasze praceKontakt

 

PSYCHIKA

Skupienie - podczas gry bądź pewny siebie

Kiedy grasz przeciwko teoretycznie słabszej drużynie od razu czujesz się pewny siebie, prawda? Jest to ważne, ponieważ jesteś pewny zarówno swoich jak i zespołowych umiejętności. Jednak zastanów się jak grasz w wielkich meczach, przeciwko silniejszym zespołom? Albo jak idzie ci podczas meczy fazy pucharowej, gdy jesteś oglądany przez rodzinę i znajomych, którzy siedzą pośród wielkiego tłumu? Oczywiście może to być stresujące. Mimo wszystko postaraj się myśleć w ten sposób: Wszyscy ci ludzie wspierają ciebie i chcą, aby dobrze ci poszło. Wiedzą, że dobrze ci pójdzie i są bardzo dumni z tego, że dotarłeś aż tutaj. A więc myśl pozytywnie! Zdecydowanie ułatwi ci to grę. Jeśli czeka cię mecz z trudnym rywalem i wiesz, że będzie to ciężki mecz, uspokój się. Oczywiście nie w leniwy sposób. Po prostu graj mądrze i nie próbuj wykraczać poza swój potencjał. Oznacza to powrót do podstaw: właściwe podania, granie w stronę w którą się patrzysz, granie na jeden i dwa kontakty, drybling tylko na połowie rywala, unikanie gry przez środek boiska.

Podniecenie może sprawić, że wszystko potoczy się jeszcze gorzej. Jeśli jesteśmy podnieceni grą, czasami gramy zbyt indywidualnie. Jeśli tak grasz możesz znaleźć się w centrum uwagi i wtedy zaniedbujesz drużynowy aspekt gry. Przez to, całkowicie niepotrzebnie, możesz starać się wykonać niebezpieczne długie podanie, albo rozpocząć drybling na swojej połowie boiska. Mówiąc prostymi słowami będziesz grał ryzykownie, kiedy dasz się zdominować swoim nerwom i podnieceniu.

Musimy zapobiegać takim sytuacjom. Jak? Trzeba odciąć się od heroizmu. Pomyśl co robisz dobrze i skup się na tym, zamiast szukać nowych ruchów i technik, w których nie czujesz się w 100% pewny. Jeśli coś nie idzie po myśli zespołu nie bierz wszystkiego na swoje barki. Zamiast tego odsuń się na chwilkę i przypatrz się co możesz zrobić, aby pomóc swojej drużynie.

 Powinieneś wyrównać swoją grę i skupić się na dobrym, prostym futbolu oraz swoim ustawieniu na boisku. Pamiętaj, że jesteś częścią zespołu. Nie ma miejsca na osobiste zemsty na boisku.

Gdy jesteś rozemocjonowany, musisz nauczyć się chodzić po cienkiej linii pomiędzy pewnością siebie, a przekombinowaniem. Człowiek pewny siebie to taki, który wie co może i czego nie może zrobić. Wie, kiedy podjąć ryzyko. Potraktuj mecz jako wyzwanie, jeśli jesteś pewien, że możesz mu sprostać. Nie podejmuj ryzyka, jeśli wiesz, że ci się nie uda. Jeśli coś pójdzie nie po twojej myśli podnieś się i przygotuj ponownie. Bądź pewny, że dobrze oceniłeś sytuację i swoje możliwości.

Koncentracja – zapomnij o błędach.

Błędy potrafią być frustrujące! Kiedy jesteśmy sfrustrowani, czasami robimy głupie rzeczy. Przykładowo niepotrzebnie faulujemy rywala (przykład – David Beckham przeciwko Argentynie podczas Mistrzostw Świata). Możemy także złapać kontuzję, gdy niezręcznie staramy się odebrać piłkę albo niepotrzebnie wykonujemy agresywny odbiór. Czasami trzeba wykonać twardy odbiór, ale tylko wtedy, gdy chcemy uczciwie odebrać piłkę. Jakbyś się czuł, gdyby ktoś zezłoszczony spowodował twoją kontuzję? Byłbyś wściekły! Nikt nie chce być ranny oraz zostać wyrzucony z boiska za czerwoną kartkę.

 Pamiętaj, że często jesteśmy sami dla siebie najgorszymi przeciwnikami. Jeśli popełniamy błędy, mamy tendencję do obwiniania siebie. Zapomnij o popełnionych błędach i graj dalej. Wróć do gry odbierając piłkę, albo blokując strzał/podanie. Ciężka praca eliminuje nasz strach. Pamiętaj jednak, aby grać stosownie do swoich umiejętności, jeśli nie będziesz tego robił, wkrótce okaże się, że zdenerwujesz się jeszcze bardziej.

 Pilnuj, aby twoi partnerzy także byli skupieni. Jeśli widzisz, że komuś gra po prostu nie idzie, postaraj się dodać mu pewności siebie oraz podbudować jego morale poprzez jakiś miły gest. Poklepanie po plecach, dobre słowo to może mu bardzo pomóc. Zobacz co robią twoi koledzy i zachowuj się zgodnie z ich ustawieniem na boisku. Możesz to łatwo uczynić poprzez częste rozmowy oraz udzielania wsparcia.

Odkąd w piłce nożnej strzelanych jest coraz mniej goli, to co następuje bezpośrednio po jego strzeleniu staje niezwykle istotne. Zespół może się łatwo podłamać tracąc gola, albo podnieść się po jego strzeleniu. Takie sytuacje budzą niesamowite emocje, mogące zmienić tempo gry. Wielu trenerów i ekspertów uważa, że pierwsze 5 minut każdej połowy oraz pierwsze 5 minut po strzeleniu bramki to najważniejsze chwile meczu. Zespoły które tracą bramkę i poddają się, w efekcie często tracą kolejne gole, z powodu braku pewności siebie. Tak samo działa to w drugą stronę, drużyna która strzeli bramkę w przypływie euforii rzuca się, aby dobić przeciwnika. Świetnym przykładem drużyny grającej z pewnością siebie jest Manchester United. Wydaje się, że zawsze strzelają oni gole w ostatnich minutach, kiedy wydaje się, że wszystko jest już stracone. Jest to zespół, który zawsze gra twardo do końcowego gwizdka.

Dopasowanie mentalne:  Czy używasz swojego mózgu podczas gry?

Nie w pełni wykorzystujesz swoje umiejętności? Popełniasz błędy pod presją? Możliwe, że twój umysł nie jest skoncentrowany na grze. Niezależnie od tego czy przygotowujesz się do maratonu, meczu piłkarskiego, czy golfa, to co masz w tym momencie w głowie może poprawić twój występ. Rzeczy, które ci pomogą to: zwiększona koncentracja i skupienie, kontrolowanie emocji, pewność podczas zmagania się z wyzwaniami.

Jak to osiągnąć?

 Przygotowanie mentalne bazuje na czterech głównych technikach: relaksacja, wyobrażenie, wyznaczanie celów oraz pozytywne myślenie.

Relaksacja- Proste techniki relaksacyjne umożliwią ci pokonanie lęku i napięcia podczas prób koncentracji i skupienia. Weź parę głębokich oddechów tuż przed swoim występem, aby przygotować się na to, co będziesz robił. Uśmiechnij się, gdy twoje nerwy zaczną cię szarpać. Spowolnij. Uspokój się. Poczuj się dobrze. Pamiętaj o tym, że kochasz tą grę. Skup się na tym, co dzieje się w tym momencie, a nie na błędach, które można popełnić.

Wyobrażenie- Wyobrażenie może być bardzo silnym narzędziem podczas zwiększania pewności siebie. Wyobraź sobie siebie, uprawiającego twój sport – odpowiednio ubranego, słyszącego to co możesz słyszeć i czującego to co możesz czuć. Wyczuj swoje mięśnia i emocje. Wyobraź sobie, że jesteś pewny siebie i masz potrzebne ci umiejętności. Pozwól, aby rozpraszające cię myśli i odczucia odpłynęły. Jeśli zobaczysz, że coś robisz niepoprawnie, zmień biegi. Powtarzaj sobie w głowie obraz, który chciałbyś, aby pojawił się w rzeczywistości.

 Pewność siebie, którą otrzymasz podczas tych ćwiczeń i prób, pomoże ci w utrzymaniu szczytowej formy wtedy, gdy jest to najbardziej potrzebne.

Wyznaczanie celów- Wyznaczanie celu pomoże ci w zwiększeniu motywacji, zapewni ci pragnienie jego osiągnięcia – a to prowadzi do większej pewności siebie. Działasz ponieważ masz określony cel i idziesz w tym kierunku, żeby go osiągnąć. Staraj się łączyć długo i krótkoterminowe cele.  Wykorzystując do tego twoje najlepsze walory. Myśląc o celu, który sobie wyznaczyłeś twój mózg spowoduje, że automatycznie zaczniesz podejmować decyzje, które cię do niego przybliżają. Tak więc zawsze wyznaczaj sobie cele, myśl o nich i dąż do ich realizacji !!! Pamiętaj, aby wyznaczone cele były realistyczne.

Pozytywne myślenie- Negatywne myśli kłócą się z koncentracją i pewnością siebie. Mantry typu „Traf w bramkę” albo „Pamiętaj, aby trafić w piłkę”, mogą tylko spowodować, że stanie się to czego chcesz uniknąć. Zamiast tego zdaj sobie sprawę z tego, co możesz zrobić. Twój przeciwnik to taki sam człowiek jak ty !!!. Powtarzaj sobie pozytywne zdania podczas meczu. Jeśli popełnisz błąd, to potraktuj to jako przypomnienie tego, że musisz się bardziej skoncentrować. Skup się na tym co robisz dobrze oraz na zmianach, które mogą polepszyć twój występ.

 Pozytywne myślenie prowadzi do pewności siebie, skupienia i wewnętrznego spokoju. Są to bardzo ważne czynniki, które pomogą ci w przejęciu kontroli nad grą.

Powrót

 

       

Rozgrzewka

Dieta

Obrona

Atak

1x1, 2x2

Czytanie gry

Kontrola piłki

Pressing

Szybkość

Psychika

Strategia

Odpoczynek