NowościPodstawyĆwiczeniaMultimediaAkademiaSklepWasze praceKontakt

 

ZNACZENIE ODPOCZYNKU

Ciężki trening i praca są konieczne, jeśli zależy ci na osiągnięciu szczytowej formy podczas meczów. Jednak ważnym jest, by pamiętać że codzienny trening bez odpowiedniego odpoczynku nie jest dobry i może prowadzić do urazów i przetrenowania. Nawet profesjonalnie, dobrze przygotowani kondycyjnie piłkarze potrzebują odpoczynku po meczach i treningach. Zlekceważenie tego prowadzi do zmęczenia, usztywnienia i urazów.

Musisz ciężko trenować i pracować ale także planować odpoczynek. W ten sposób zmniejszysz ryzyko przepracowania i złapania urazu. Twoi trenerzy z pewnością zapewnią ci sesję odpoczynkowe. Jednak jeśli trenujesz na własną rękę, sesja taka nie powinna nastąpić bezpośrednio po wysiłku. Jeśli masz jakikolwiek uraz, albo trening powoduje dyskomfort, nie podejmuj sesji treningowej oraz nie wykonuj żadnych ćwiczeń pogarszających stan zdrowia. Skontaktuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą jeśli martwi cię dany uraz.

Sesje odpoczynkowe

Sesje te są bardzo ważne, ze względu na to, że zapewniają twojemu organizmowi odpoczynek.

Poniżej znajduje się przykładowa sesja po męczącym meczu/treningu, z uwzględnieniem tego, że wykonujący ją nie ma żadnych urazów ani kontuzji.  

  • 5min wolnego truchtu

  • 5-10min rozciągania

  • 5min wolnego truchtu

  • Ćwiczenia biegowe (o niskiej intensywności): przeplatanka, krok odstawno-dostawny, skipy itp.

  • 6, 30-50 metrowych przebieżek, ze stopniowym wzrostem tempa, aż do 75% twoich możliwości

  • Lekkie ćwiczenia z piłką (żonglerka, drybling). Bez mocnych podań i strzałów.

  • 5-10min wolnego truchtu lub sesja z trenerem i całą drużyną

  • Zakończ dwuminutową przebieżką i rozciąganiem

Jeśli tego samego dnia nadal czujesz się spięty, zalecana jest kąpiel oraz łagodne rozciąganie. Pozostałe ćwiczenia, jakie mogą okazać się przydatne to pływanie, chodzenie, bieganie w wodzie, jazda na rowerze itp.

Pamiętaj także, że dużą rolę podczas dnia odpoczynku odgrywa dieta. Jeśli czujesz się naprawdę zmęczony jest to oznaka, że powinieneś uzupełnić zapasy energii poprzez jedzenie posiłków z dużą ilością węglowodanów, np. makarony, płatki, owoce.

Pasywne sesje odpoczynkowe

Sen jest przykładem pasywnego odpoczynku, a przy tym jego dostateczna ilość jest bardzo ważna przy rozwoju ciała.

Pozostałe przykłady do siedzenie, czytanie, oglądanie telewizji itp. Jest to po proste relaksowania się i dawania swojemu ciału i umysłowi przerwy od treningów i meczy. Powinieneś ustalić jeden dzień w tygodniu, w którym nie wykonujesz żadnych ćwiczeń fizycznych. Pozostałe dni powinny być naprzemiennym ciężkim treningiem oraz aktywnym odpoczynkiem.

Powrót

 

       

Rozgrzewka

Dieta

Obrona

Atak

1x1, 2x2

Czytanie gry

Kontrola piłki

Pressing

Szybkość

Psychika

Strategia

Odpoczynek