NowościPodstawyĆwiczeniaMultimediaAkademiaSklepWasze praceKontakt

 

 Szkółka młodzieżowa Szachtaru Donieck:

Niespełna 3 lata temu Henk van Stee oraz Patrick van Leuween, pracujący w tamtym czasie w szkółce młodzieżowej Feyenoordu Rotterdam, zostali wyznaczeni do przejęcia edukacji młodzieżowej w Szachtarze Donieck. Zeszłego lata Henk van Stee znalazł zatrudnienie jako trener główny w klubie De Graafschap, ale van Leuween został w Doniecku. SoccerCoachingInternational złożyło Szachtarowi Donieck wizytę, aby przyjrzeć się z bliska temu, w jaki sposób rozpocząć w Europie skuteczny program edukacyjny. W tym wydaniu dyrektor Patrick van Leuween opowie o edukacji trenerów. Z powodu braku ulicznego futbolu w Ukrainie, piłkarze Szachtara z drużyny U11 grają na gorszym poziomie, niż większość europejskich klubów w tej samej kategorii wiekowe. Celem trenerów jest więc nadrobienie zaległości, zanim zawodnicy będą mogli grać w drużynie U17. Cel tez można osiągnąć kształcąc dobrych trenerów.

Paul van Veen

„Moim najważniejszym zadaniem jest założenie tutaj szkółki, która nie będzie zależna ode mnie. Oznacza to, że ważne jest odpowiednie uświadomienie trenerów. Muszą oni rozumieć, dlaczego trenujemy właśnie w taki, a nie inny sposób. Proces ten będzie trwał kilka lat, a ja wraz z Henkiem van Stee zapoczątkowaliśmy go jakiś czas temu. Zadanie, które początkowo przed nami stało, było ogromne. Chcieliśmy, aby zawodnicy zaczęli robić kompletnie nowe rzeczy, a ponieważ nie chcieliśmy przekazywać im całej teorii w jednej chwili, podzieliliśmy materiał na pewne elementy. Zaczęliśmy od systemu gry. Przygotowaliśmy parę prezentacji PowerPoint, aby pokazać trenerom jak chcemy grać będąc przy piłce oraz bez piłki, przeciwko drużynom prezentującym różne style gry. Po omówieniu wszystkiego daliśmy każdemu kopie, mówiąc „to jest sposób, w jaki chcemy grać od teraz”. Następnie, za pomocą nagrań wideo, dyskutowaliśmy o rozgrywanych meczach i odnotowywaliśmy poprawę wraz z każdym przepracowanym tygodniem.”

Defensywa podczas posiadania piłki

„Zaczynasz od podstawowych spraw, a następnie automatycznie zauważasz jakie są najpoważniejsze problemy i na czym należy się najbardziej skupić. Zwracaliśmy poszczególnym trenerom uwagę na to, w którym miejscu często popełniają taktyczne błędy. Na następnym treningu omawialiśmy je z nimi bardzo dokładnie. Byliśmy świadkami tego, że trenerzy mieli problemy z pozwoleniem zawodnikom na przejęcie inicjatywy, akceptowaniem popełnianych błędów oraz nie karaniem ich, co powodowało, że piłkarze bali się próbować wykonywać daną rzecz po raz drugi.

Kolejnym problemem była defensywa, utrzymywanie kontroli przy posiadaniu piłki. Często byliśmy tutaj świadkami sytuacji, w których lewy skrzydłowy wykonywał rajd bokiem, a prawy także biegł do przodu, gdyż chciał koniecznie brać udział w ataku. W Holandii pomyślelibyśmy: pokryjmy prawą flankę, udzielając tym samym wsparcia środkowym obrońcom. Prawy pomocnik kontroluje środek pola, a więc jest ustawiony poprawnie, niezależnie od tego który zespół znajduje się w posiadaniu piłki. Niestety bardzo trudno jest nauczyć takich rzeczy trenerów z tej części Europy. Owszem, mówią oni że rozumieją koncepcję, ale nie widzimy, aby zawsze stosowali ją podczas meczów. Wynika to z tego, że mają oni problem z oderwaniem wzroku od gracza przy piłce i pomyśleniem o ogólnej organizacji drużyny. Podczas spotkań ograniczają się oni do skupienia się na zawodniku znajdującym się w posiadaniu piłki. Holenderscy trenerzy koncentrują się zaś na grze całego zespołu.”

Nadmiar ćwiczeń

„Następnie rozpoczęliśmy pracę nad metodą przeprowadzania treningu. Staraliśmy się stworzyć coś na wzór treningów w Holandii: gierki 7na6 lub 8na7 z różnymi zadaniami. Nie jest to jednakże tutaj tak popularne, jak to co nazywamy „nadmiarem ćwiczeń” (wykonywanie jak największej ilości ćwiczeń w czasie trwania treningu). Częścią ich kultury są wariacje, a więc spędzają oni 5 minut treningu na jednym ćwiczeniu, 5 minut na kolejnym, itd. Tymczasem w Holandii skupiamy się bardziej na powtarzaniu i stosowaniu tych samych technik w różnych ćwiczeniach. Jest to jedna z rzeczy, którym poświęciliśmy tutaj bardzo dużo czasu.”

Zmiany wśród trenerów

„Przez pierwsze miesiące pracowaliśmy z grupą trenerów, których zastaliśmy tutaj po naszym przybyciu. Jednakże po 3-4 miesiącach dokonaliśmy pewnych zmian. Kilku trenerów odeszło, a w ich miejsce zatrudniliśmy paru nowych, głównie byłych piłkarzy, którzy stali się asystentami pierwszych trenerów oraz mają potencjał aby awansować na szkoleniowców głównych. Wielu z nowych trenerów było wcześniej zaangażowanych w scouting i nie miało możliwości zrobienia czegokolwiek ze swoją wiedzą. Każdy z nich może pochwalić się trenerskimi certyfikatami i wielu z nich grało na wysokim europejskim poziomie (niektórzy nawet w reprezentacjach narodowych). Mogą oni zatem wnieść w rozwój młodych zawodników bardzo dużo.”

Pokazowy trening

„Ruud Kaiser z Chelsea Londyn zademonstrował jedną z pokazowych sesji treningowych. Pokazał innym trenerom ćwiczenia, o których wcześniej nie słyszeli. Od tamtego czasu używają ich jednak bardzo często podczas swoich sesji. Jednym z nich była gra 4na2 na wyznaczonym obszarze. W momencie gdy dwuosobowy zespół zdobędzie piłkę, jeden z piłkarzy zagrywa ją do kolegów, znajdujących się na krańcach większego obszaru. Zawodnicy kontynuują grę na większym polu w systemie 6na4. Gdy czteroosobowy zespół zdobędzie piłkę, obszarem gry znów staje się mniejszy plac (4na2).”

Kombinacja

„Kombinacja starszych trenerów, którzy powiązani są z tym klubem od dłuższego czasu, z byłymi piłkarzami, okazała się być dla większości drużyn bardzo dobrym połączeniem. Oczywiście nie jest ona jeszcze idealna i w niedalekiej przyszłości można spodziewać się kolejnych roszad kadrowych, chociaż jak dotąd były one minimalne. Wśród młodszych drużyn nie dokonaliśmy praktycznie żadnych zmian. Podjęliśmy pracę z młodymi i entuzjastycznymi trenerami, którzy pracowali tutaj jeszcze przed naszym przyjazdem. Wymieniłem tylko jednego trenera, gdyż pomyślałem że był on zbyt miły. Uczyniłem go więc koordynatorem jednej z naszych szkółek piłkarskich, gdzie sprawdził się znakomicie oraz nadal może rozwijać się jako szkoleniowiec.”

SoccerCoachingInternational spytało trenera kadry U17 co myśli o nowym systemie gry: „Ten nowy system gry jest dokładnie taki, jaki obecnie stosuje się w Europie. Jeżeli chcemy grać na najwyższym poziomie, to musimy się do niego dostosować. Ze względu na to, że przy ustawieniu 1-4-3-3 wszystkie pozycje są dość równomiernie obsadzone, łatwo używać go zarówno w obronie, jak i ataku. Co więcej umożliwia ono rozwój wszystkich zawodników, ponieważ każdy musi myśleć zarówno o defensywie, jak i ofensywie. Wszyscy zawsze robią to samo, kiedy każdy broni i atakuje.

Nowy system treningu

„Do personelu dołączyła także dwójka byłych zawodników, którzy nie mogli kontynuować swojej kariery z powodu kontuzji. Obaj byli zaznajomieni z naszą wizją i nie mieli doświadczeń ze „starym”, ukraińskim systemem trenowania i nauczania. Zawsze zwracam uwagę na trenerów i bardzo krytycznie podchodzę do tego, w jaki sposób radzą sobie z dzieciakami oraz do ich braku wycofywania się ze starych nawyków. Młodym trenerom można jednakże przekazać dużo informacji i masz pewność, że wypróbują wszystkiego. Tymczasem starsi szkoleniowcy muszą być dłużej przekonywani i są niekiedy zmuszani do wykonywania pewnych czynności.”

Zarządzanie czasem

„Wszystkim trenerom w Szachtarze powodzi się bardzo dobrze. Wszyscy, nawet młodzieżowi, mają podpisane kontrakty. Oznacza to, że są oni dostępni bardzo często. Treningi w szkółkach odbywają się tylko raz dziennie, co oznacza że są oni zajęci od 13:00 do 17:00. Szkolenia odbywają się więc w godzinach porannych. Mają one jedną dużą zaletę, mianowicie trenrzy mają okazję do uczenia się od siebie. Przykładowo młodzieżowy trener techniczny (który pracuje zgodnie z metodą Wiel’a Coerver’a) może nauczyć się czegoś od trenera technicznego pierwszej drużyny. Tak samo jest w przypadku trenera kondycyjnego oraz trenera bramkarzy.”

Trenerzy gościnnie

„Raz na jakiś czas zapraszamy szkoleniowców z czołowych europejskich klubów, aby wytłumaczyć naszym trenerom wszystko w jak najdokładniejszy sposób. Mają oni za zadanie prowadzenie przykładowych taktycznych lub technicznych sesji treningowych (Np. Ricardo Moniz z HSV Hamburg). Wśród nich są także trenerzy skupiający się na fizycznych aspektach piłki nożnej. W ten sposób nasi pracownicy widzą, że w innych europejskich klubach pracuje się w podobny sposób, jak obecnie u nas. Następnym krokiem było odwiedzanie innych szkółek piłkarskich. Z wybranymi trenerami wyruszyliśmy więc w 8-dniową podróż po Europie. W tym czasie odwiedziliśmy 4 kluby oraz KNVB. Po naszej wycieczce pomyśleliśmy, że 1 dzień spędzony w każdym z klubów to trochę za mało. Pojechaliśmy więc na cały tydzień do szkółki Manchesteru United i analizowaliśmy ich wszystkie sesje treningowe.”

 
 

 

 

Szkółka młodzieżowa Szachtaru Donieck

 

„Moim najważniejszym zadaniem jest założenie tutaj szkółki, która nie będzie zależna ode mnie. Oznacza to, że ważne jest odpowiednie uświadomienie trenerów".

 

 

Wenger uderza w rywali

Manager Arsenalu Arsene Wenger twierdzi, że  Manchester City i Chelsea zarządzają klubem w “najprostszy sposób”

  
 

 

 

Krzysztof Dowhań

 

Część główna to dwa ćwiczenia. One zajmują 20-25 minut. Na koniec uderzenie z różnych pozycji. więcej...

Ancelotti: Abramovich lubi styl niebieskich

Trener Chelsea Carlo Ancelotti twierdzi, że w końcu stworzył Romanowi Abramovich drużynę, która gra w stylu, jakiego oczekuje

Pressing

Współczesna piłka nożna stała się grą o coraz bardziej ograniczonej przestrzeni i czasie